Sök:

Sökresultat:

1461 Uppsatser om Särskiljande praktik - Sida 1 av 98

Intresset hos Sveriges sjukgymnaststudenter för en utökad klinisk praktik med Ätföljande lÀngre grundutbildning: En kvantitativ enkÀtstudie

Det svenska sjukgymnastprogrammets utformning har Àndrats under Ären. Programmet Àr numera en treÄrig kandidatutbildning. En förlÀngning av utbildningen Àr en aktuell diskussion i Legitimerade Sjukgymnasters Riksförbund. I Norge Àr utbildningen tre Är plus ett Ärs klinisk praktik. Det har visat sig att klinisk praktik gör att sjukgymnaststudenterna kan vÀrdera olika situationer pÄ ett mer professionellt sÀtt.

Ensembleintonation i teori och praktik

AbstractNiclas Blixt: Ensembleintonation i teori och praktik. En studie i hur teorierna anvÀnds praktiskt grundat pÄ en intervju med musiker anstÀllda vid Musik i Uppland. ? Uppsala: Musikvetenskap 1997. 10 p.I Àmnet praktisk intonation finns nÀstan inget skrivet.

Glappet mellan teori och praktik - finns det i sjuksköterskeutbildningen?

Syftet med föreliggande litteraturstudie var att undersöka om det ansÄgs finnas ett glapp mellan teori och praktik i sjuksköterskeutbildningen. FrÄgestÀllningarna var: 1. Vad anses vara anledningen till det eventuella glappet mellan teori och praktik i sjuksköterskeutbildningen? 2. Med hjÀlp av vilka redskap kan studenterna försöka sammanlÀnka det eventuella glappet mellan teori och praktik? Tio artiklar, som granskades enligt Polit m fl (2001) anvÀndes för att försöka fÄ svar pÄ frÄgestÀllningarna.

Vad kan evidensbaserad praktik vara? : NĂ„gra socialarbetare talar om evidensbaserat arbete

Denna kvalitativa studie belyser hur socialarbetare inom missbruksvÄrden uttalade sig om evidensbaserad praktik. Syftet var Àven att fÄ en förstÄelse i vad som kan hindra eller frÀmja ett evidensbaserat arbetssÀtt. Studien utgick ifrÄn en socialkonstruktivistisk ansats genom Berger och Luckmanns tresidiga modell dÀr Àven studiens resultat Àr tolkat i samma anda. Studien gjordes utefter semistrukturerad utgÄngspunkt med fem socialarbetare inom missbruksvÄrden i sammanlagt tre kommuner. Resultatet visar att evidensbaserad praktik ses som nÄgot som Àr beforskat och beprövat.

Praktik i praktiken Om svenskstudier och praktik ? en kvalitativ studie med fokus pÄ den invandrades upplevelser i samband med praktik som ÄtgÀrd inom sfi, SAS och Sv2A-studier

Denna studies syfte Àr att undersöka invandrares syn pÄ och upplevelser av praktik i samband med svenskstudier. Studien grundar sig pÄ kvalitativa intervjuer med fyra kvinnor som alla har erfarenheter av praktik i samband med sfi och studier i svenska pÄ högre nivÄer.Deras upplevelser har sammanstÀllts under fyra olika teman; sprÄkutveckling, handledarens roll, möjligheter till arbete, samt integration. Dessa olika teman jÀmförs Àven med en rad statliga utredningar och andra rapporter som tar upp praktik och kopplingen till de olika temana.Studiens teoretiska referensram visar pÄ högt stÀllda politiska intentioner nÀr det gÀller praktik som ÄtgÀrd för en etablering i samhÀllet. Praktiken ska bl.a. gynna intrÀdet pÄ arbetsmarknaden och vara sprÄkutvecklande.

Evidenbaserad praktik - hÀr för att stanna? : En studie om svenska socialsekreterares instÀllning till evidensbaserad praktik inom socialtjÀnsten.

Sedan tidigt 90-tal har det pÄgÄtt en diskussion om den evidensbaserade praktikens vara eller inte vara inom socialtjÀnsten. Evidensbaserad praktik Àr en metod dÀr den bÀsta tillgÀngliga evidensen, den egna erfarenheten samt klientens preferenser utgör grunden för professionella beslut. För att möjliggöra en sÄdan praktik mÄste bedömningar och dokumentation inom socialtjÀnsten utföras mer standardiserat. FöresprÄkarna, dÀribland Socialstyrelsen, menar att arbetets och insatsers effekt mÄste kunna mÀtas för att förbÀttras. Importen av evidensbaserad praktik i socialtjÀnst Àr dock förknippat med en rad svÄrigheter och vissa menar att det Àr ett hot mot de professioner som finns inom det sociala arbetet.

Förberedelse för internationella studier, praktik och jobb i gymnasieskolan : En studie av hur elever ser pÄ förekomsten av information om möjligheter till internationella utbyten

Syftet med denna studie har varit att undersöka hur vÀl informerade och förberedda svenska gymnasieelever blir nÀr det gÀller internationella studier, jobb eller praktik. Resultatet visar att 85 procent av de elever som svarat pÄ enkÀten inte anser att de fÄr tillrÀcklig information nÀr det gÀller utlandsstudier, jobb eller praktik. Detta kan sÀttas i perspektiv till att 79 procent av eleverna sjÀlva Àr intresserade av internationell erfarenhet. AlltsÄ finns det ett behov av information som inte Àr tillfredsstÀllt..

Skolutveckling En fallstudie: jÀmförelser mellan teori och praktik

Renman Linda (2008). Skolutveckling En fallstudie: jÀmförelser mellan teori och praktik. School development: A case study: Comparing theory an practice. Skolutveckling och ledarskap, lÀrarutbildningen, Malmö Högskola. Syftet med denna studie har frÀmst varit att tydliggöra mötet mellan teori och praktik i ett skolutvecklingsprojekt.

Praktik i arbetslivet

Ämnesvalet i den hĂ€r undersökningen handlade om Ă„rskurs 9 elevers genomförda praktik i arbetslivet. Praktiken pĂ„ den utvalda grundskolan organiseras i dagslĂ€get under benĂ€mningen OmvĂ€rldskunskap och innebĂ€r totalt 5 dagars praktik inom kommunala verksamheter. Syftet med undersökningen var att studera Ă„rskurs 9 elevers uppfattningar om betydelsen av sin genomförda praktik i arbetslivet mot bakgrund att de har fĂ€rre antal praktikdagar. Den övergripande frĂ„gestĂ€llning var: vilka uppfattningar har eleverna om sin genomförda praktik i arbetslivet? Vi valde att precisera vĂ„ra frĂ„gestĂ€llningar av anledningen att dessa vĂ€xte fram utefter genomgĂ„ngen av den tidigare forskningen. VĂ„ra preciserade frĂ„gestĂ€llningar var: i vilken grad uppfattar eleverna praktiken i arbetslivet som vĂ€rdefull och i vilken grad uppfattar eleverna praktiken i arbetslivet som problematisk? De teoretiska begrepp som vi anvĂ€nde oss av i analysen var: förvĂ€ntningar, uppmuntran, reflektion och lĂ€rande. Vi genomförde undersökningen pĂ„ en grundskola dĂ€r samtliga nĂ€rvarande Ă„rskurs 9 elever fick besvara en enkĂ€t med pĂ„stĂ„enden med fasta svarsalternativ.

Kuratorsyrket, en praktik baserad pÄ evidens eller erfarenhet? : En kvalitativ innehÄllsanalys om kuratorer inom hÀlso -och sjukvÄrden

Kuratorer inom hÀlso- och sjukvÄrden har lÀnge kÀmpat för en legitimering. I Socialstyrelsens rapport (2014) anses nu att en yrkeslegitimation Àr nödvÀndigt för att stÀrka patientsÀkerheten samt att höja yrkeskompetensen. Denna studie Àr en pilotstudie i Kuratorsklinikens forskningsprojekt som handlar om evidensbaserad praktik. Studien handlar om vilka insatser samt arbetsmetoder som kuratorer arbetar efter dÄ de genomför stödsamtal. Vidare Àr syftet att fÄ en ökad förstÄelse om kuratorers praktik Àr mer evidensbaserad eller erfarenhetsbaserad.

Visuell exponering i butik : Hur kan butikschefer öka kundernas uppmÀrksamhet genom butikslayouten?

Sedan tidigt 90-tal har det pÄgÄtt en diskussion om den evidensbaserade praktikens vara eller inte vara inom socialtjÀnsten. Evidensbaserad praktik Àr en metod dÀr den bÀsta tillgÀngliga evidensen, den egna erfarenheten samt klientens preferenser utgör grunden för professionella beslut. För att möjliggöra en sÄdan praktik mÄste bedömningar och dokumentation inom socialtjÀnsten utföras mer standardiserat. FöresprÄkarna, dÀribland Socialstyrelsen, menar att arbetets och insatsers effekt mÄste kunna mÀtas för att förbÀttras. Importen av evidensbaserad praktik i socialtjÀnst Àr dock förknippat med en rad svÄrigheter och vissa menar att det Àr ett hot mot de professioner som finns inom det sociala arbetet.

Sv2 i teori och praktik

Arbetet behandlar kÀrnÀmnet svenska som andrasprÄk, dess styrdokument och tilldelade resurser vilka styr lÀrarnas möjligheter att bedriva adekvat undervisning. Genom litteraturstudier och en empirisk studie bland lÀrare i Àmnet ges en bredare insyn i Àmnet svenska som andrasprÄk, hur det fungerar i teorin och hur vÀl teori överenskommer med den praktiska verkligheten..

Bojkotta Hitlerolympiaden! Bojkottkampanjen 1936 som praktik

Uppsatsen stÀller frÄgan om vilket medvetande som formerades i en kampanj för bojkott av de olympiska spelen i Berlin 1936. Bojkottkampanjen behandlas som en praktik, det vill sÀga som ett sammanhang dÀr betydelser skapades genom mÄnga mÀnniskors samverkan. Syftet Àr att visa pÄ en underström inom den svenska arbetarrörelsen vid tiden för formeringen av den svenska samförstÄndsandan, samt att föra ljus mot en svensk antinazism..

Specialpedagogik:TvÄlÀrarsystem : Elevers uppfattningar gÀllande tvÄ lÀrare i klassrummet

Baserat pÄ den kritiska diskursanalysens (CDA) teoretiska ramverk, som det har utvecklats av Norman Fairclough, undersöker denna uppsats hur tre svenska lÀroböcker för vuxna andrasprÄksinlÀrare behandlar temat hÀlsa. Analysen görs pÄ tre nivÄer: text, diskursiv praktik och social praktik. PÄ textnivÄ visar undersökningen av teman, propositioner, modalitet, talhandlingar och röster hur lÀroböckerna framstÀller hÀlsa som individuellt ansvar, personlig prestation och plikt. PÄ den diskursiva praktikens nivÄ fokuserar uppsatsen pÄ interdiskursiviteten och belyser hur texterna bygger pÄ ett spektrum av olika genrer och diskurser. Slutligen framhÄller analysen hur texterna Àr en del av en bredare samtida social praktik, enligt vilken hÀlsa betraktas som ett individuellt projekt, relaterat till begreppet risksamhÀlle, och fungerar som en brÀnnpunkt för vÀrden som Àr framtrÀdande i vÀsterlÀndsk kultur..

Evidensbaserad praktik : Socialt fÀltarbete i Rinkeby-Kista stadsdelsförvaltning

Allt högre krav stÀlls pÄ en vetenskapligt grundad praktik inom det sociala arbetet, en sÄ kallad evidensbaserad praktik. Studiens syfte Àr att undersöka evidensbasering i det sociala arbetets praktik. Detta uppnÄs genom en undersökning av arbetsmetoder och synen pÄ evidensbaserat arbete hos fÀltassistenter verksamma i Rinkeby-Kista stadsdelsförvaltning. Studien genomförs med hjÀlp av intervjuer vilka analyseras tillsammans med olika dokument och stÀlls mot det teoretiska ramverket. Dokumenten utgörs av en populÀrvetenskaplig artikel och tvÄ arbetsplatsannonser samt skriftlig information frÄn fÀltassistenterna.

1 NĂ€sta sida ->